İsa Mesih ne zaman öldü ve dirildi? (Bunu yanlış biliyorsunuz)

İsa Mesih’in hayatı ve kurbanı hakkında daha çok öğrendikçe onu daha çok seviyor ve ona daha çok minnettar oluyoruz. Ve onun gibi olmak için daha çok enerji çekebiliriz;

Onun ölümü ve çarmıha gerilmesiyle ilgili olayları bilmek bize daha iyi bir Hristiyan olarak yaşama konusunda yardım eder. Bakalım İsa Mesih ve onun çarmıha gerilmesi hakkında daha çok şey öğrenebilir miyiz? Araştırmamızda göreceğiz ki, İsa Mesih Çarşamba günü çarmıha gerilmiştir ve Cumartesi öğleden sonra dirilmiştir. Ama geleneksel olarak İsa Mesih’in Cuma günü öldüğüne inanılıyor. Ve İsa Mesih’in Pazar günü dirildiğine inanılıyor.

 

Ama… İsa Mesih’in Cuma günü öldüğü görüşü nereden geliyor? Aslında Kutsal Kitap bize İsa Mesih’in Şabat’tan önce öldüğünü söylüyor. Ve herkes Yahudilerin Cumartesi günü Şabat yaptığını biliyordu. Yani eğer İsa Mesih Şabat’tan önceki gün öldüyse demek ki Cuma günü ölmüştür. Aslında bu geçekten doğru değil. Her şeyden önce gelin şunu belirleyelim. İsa Mesih Şabat’tan önceki gün öldü.

 

“O gün Hazırlık Günü, yani Şabat Günü'nden önceki gündü.”

(Markos 15:42)

 

Ve, bakın işte kesinlikle Cuma günü ölmüş olmalıdır diyorlar. Ama aynı ayetin Yuhanna’da nasıl geçtiğine bakalım. Özellikle dikkat edin. Bu çok önemlidir.

 

Hazırlık Günü olduğundan, cesetlerin 

Şabat Günü çarmıhta kalmasını istemiyorlardı. 

Çünkü o Şabat Günü büyük bayramdı.

-Yuhanna 19:31

 

Kutsal Kitap neden ertesi günün özel bir şabat olduğunu söylüyordu? Çünkü geriye dönüp Fısıh ve Mayasız Ekmek bayramını incelersek. Hatırlayın, Eski Ahit’te Fısıh kuzusunun kesildiği bir gün vardı. Yahudilerin günü akşam başlıyordu. O günün akşamı ertesi gün başlıyordu ve ertesi gün özel bir şabat günüydü. Yani Fısıh kuzunun kesildiği günün ertesi günü, hangi gün olduğuna bakılmaksızın haftanın her günü Şabat’tır. Biz bunu Çıkış 12:16 ve Levililer 23:6’ya görebilebiliriz. Yani eğer İsa Mesih, Fısıh kuzusuysa ve o da Mabet’teki Fısıh kuzuları gibi aynı günde öldüyse ertesi gün Şabat olmalıdır. Bu Mayasız Ekmek bayramının ilk günüdür. Yani ertesi gün, haftanın hangi günü olduğuna bakılmaksızın Şabat olacaktı. Ve şimdi bakacağımız kronolojide İsa Mesih’in Çarşamba günü öldüğünü göreceğiz.

 

Çarşamba akşamı öldü ve Cumartesi akşamı ölümden dirildi. Her şeyden önce üç gün ve üç gece konusuna bakalım. Çünkü bazıları diyor ki, Kutsal Kitaba göre “gün” kavramı bir günün bir parçasıdır. Cuma, Cumartesi ve Pazar’ın bir parçası üç gün yapıyor. Bu doğrudur. Kutsal Kitapta “gün” anlamı herhangi bir günün parçası olabilir. Ama, eğer “gün ve gece” ifadeleri geçiyorsa o zaman 24 saatlik bir süre söz konusudur. Mesela İsa Mesih, Matta 12:40’de dini liderlere konuşuyordu:

 

Yunus, nasıl üç gün üç gece o koca balığın karnında kaldıysa, İnsanoğlu da üç gün üç gece yerin bağrında kalacaktır.

 

Cuma akşamdan Cumartesi akşama kadar üç gün yapmıyor. Bir çok insan, İsa Mesih’in Pazar sabahı dirildiğini söylüyor. Ama hayır öyle değil. Aslında İncil’de dirilişinde hala karanlık olduğu yazıyor. Yuhanna 20:1’e bakalım:

 

“Haftanın ilk günü erkenden, ortalık daha karanlıkken…”

 

Pazar günü henüz başlamamıştı. Cumartesi geceydi ve daha karanlıktı. Peki neden bu gün Pazar olarak geçiyor? Çünkü Yahudilerin yeni bir günü gün batımı ile birlikte başlar. Yani Yahudilerin Pazar günü (Haftanın ilk günü), Cumartesi akşam başlıyor. Ama hala gece kısmıydı. Gündüz kısmı henüz başlamadı. Mecdelli Meryem mezera gitti ve taşın mezarın girişinden kaldırılmış olduğunu gördü. Yani İsa Mesih ölümden dirildiğinde hala karanlıktı. O zaman gecenin ortasında mı kalktı? Hayır, o çarmıha gerildikten üç gün ve üç gece sonra kalktı. Gelin kronoloji kuralım. Her şeyden önce biz İsa’nın Getsemani bahçesinde gece tutuklandığını biliyoruz. Çünkü İsa’yı tutuklamaya gelen muhafızlar meşaleler ile geldiler ve onu Getsemani bahçesinde tutukladılar. Ve bu Pazartesi gecesiydi. Kendi kronolojinizi not edebilirsiniz. İsa’yı başkahinin evine götürdüler. İncili okurken onu Hanan’a, Kayafa’ya götürdüklerini görüyoruz. O’nu önce, Hanan’a ve daha sonra Kayafa’ya götürdüler. Salı sabahı İsa Mesih, Sanhedrin'e yani Yahudilerin tüm yönetim konseyine götürüldü. Luka 22:66 diyor ki “gün doğunca”. Bu arada İsa Mesih Pazartesi gecesi tutuklandı. Gece boyu Salı sabahına kadar Hanan’ın evinde dövüldü ve onunla alay edildi.

 

“Gün doğunca halkın ileri gelenleri, başkâhinler ve din bilginleri toplandılar. İsa, bunlardan oluşan Yüksek Kurul'un önüne çıkarıldı.” 

-Luka 22:66

 

Ve şimdi Salı sabahı oldu ve İsa Sanhedrin karşısına çıkarıldı. Bu mahkeme neyle sonuçlandı? Ona küfür ettiğini ve çarmıha gerilmesi gerektiğini söylediler.

 

“Sonra bütün kurul üyeleri kalkıp İsa'yı Pilatus'a götürdüler.” 

-Luka 23:1

 

Bu Salı sabahıydı. İsa Mesih’i Pontius Pilatus'a götürürdüler.

 

O’nu suçlamaya başladılar : "Bu adamın ulusumuzu yoldan saptırdığını gördük." 

Pilatus İsa ya bir şey yapmak istemiyordu. Onun masum bir adam olduğunu düşünüyordu ve öldürmek istemiyordu.

 

“İsa'nın, Hirodes'in yönetimindeki bölgeden geldiğini öğrenince, kendisini o sırada Yeruşalim'de bulunan Hirodes'e gönderdi.” 

-Luka 23:7

 

Pilatus buna çok sevinmişti. Artık onunla bir işi yoktu çünkü o celiledendir ve onu Hirodes’e gönderdi. Ve şu an Salı sabahıdır ve İsa, Hirodes’in sarayına gitmelidir. Hirodes’in sarayında İsa mahkeme karşısına çıkarıldı, onunla alay edildi ve yüzüne tükürdüler.

 

“Hirodes de askerleriyle birlikte O'nu aşağılayıp alay etti. O'na gösterişli bir kaftan giydirip Pilatus'a geri gönderdi.” 

-Luka 23:11

 

Daha sonra Yuhanna 19: 14 de şunu okuyoruz: 

 

"Fısıh Bayramı’na Hazırlık Günü’ydü. Saat on iki sularıydı."

 

Bir dakika bekleyin bu yeni bir şey! Diğer İncil kayıtlarında İsa Mesih’in sabah saat 9 da çarmıha gerildiği yazıyor. Nasıl oluyor da İsa, saat on iki sularında Pilatus’un karşısında duruyor, ama saat 9’de çarmıha gerilmişti? Çünkü bu Salı günüdür, Çarşamba değil. Ne oluyor? İsa Mesih başka bir mahkemeden geçiyor, daha sonra Pilatus İsa’yı askerlere teslim ediyor.

 

“Askerler İsa'yı, Pretorium denilen vali konağına götürüp bütün taburu topladılar.”

-Markos 15:16

 

Ve askerlerin önünde nelerin olduğunu biliyorsunuz. O dövüldü, onunla alay edildi, dikenlerden bir taç örüp başına geçirdiler. Ona işkence edildi. Onu gece çarmıha çekmek niyetinde değildilerdi. Çünkü İsa'nın çarmıha gerilmesinin tüm anlamı halkı korkutmaktı. Yani onlar İsa Mesih’i öğleden sonra getiriyorlar, herkesi bir araya getirmek zaman alıyor, kırmızı elbise giydirdiler, dikenlerden bir taç örüp başına geçirdiler. Onu çarmıha çekmek için çok geçti. Yani tüm gece ona işkence etmeye devam ettiler. Ve ertesi gün, Çaşamba günü: 

 

"ve çarmıha germek üzere O’nu dışarı götürdüler." 

Markos 15: 20

 

"İsa’yı çarmıha gerdiklerinde saat dokuzdu (Üçüncü saat idi)." 

-Markos 15: 25

 

Markos 15:25 diyor ki, "Üçüncü saat idi."


Yani sabah saat 9’du. İsa Mesih Pazartesi geceden tutuklanıyor. O, Pazartesi gece ve Salı gece dövüldü ve işkence gördü ve şimdi Çarşambaydı ve o çarmıha gerildi. Öğle vakti bütün ülkenin üzerine karanlık çöktü ve öğleden sonra saat 3’de İsa, "Tamamlandı!" dedi ve ruhunu teslim etti.


O bizim Kurtarıcımızdır. O senin ve benim için yaşadı ve yine senin ve benim için öldü. O tüm o işkencelerden senin ve benim sonsuz yaşama sahip olabilmemiz için geçti.