Üçüncü ve dördüncü kuşaklardan bile hesap soran Tanrı nasıl adil olabilir? | Mısır'dan Çıkış 20:5

Tevrat içerisindeki bir Yasa, Tanrı’nın adil olmadığı fikrini desteklemek için sürekli olarak masaya getirilir. Bu ayeti sizinle birlikte incelemek isterim:

"Benden nefret edenin babasının işlediği suçun hesabını çocuklarından, üçüncü, dördüncü kuşaklardan sorarım"
-Mısır'dan Çıkış 20:5

Bu ayeti kim okursa okusun aklında hiç de adil olmayan bir Tanrı modeli canlanacaktır ama burada bir sorun var. Bu ayet bağlamından koparılmış bir ayettir. Bizler Eski Ahit yasalarını okurken tüm bağlamlarıyla değerlendirerek Yasa’yı anlarız. Bir durum için sadece tek bir ayet yoktur, onu açıklayacak birden fazla ayet her zaman orada bulunur.

Yasa’nın bu maddesi neden böyle bir hüküm veriyor? Çünkü insanlar genellikle atalarının günahlarını taklit ederler. Mesela bir kabile putlara tapıyorsa bir sonraki neslin de putlara taptığını görmekteyiz. Aynı şekilde bir nesil çocuklarla evlenmeyi ahlaki görüyorsa bir sonraki nesil de bunu uygulamaktan çekinmiyor yani atalarının günahlarını taklit ediyorlar. Günümüze de bakalım, eğer çocuğunuza şiddet uygularsanız o da ileride başkalarına şiddet uygulayacak ve sizin günahınızı taklit edecektir. Kutsal Kitapta Tanrı bunu bizlere çokça göstermektedir. Çölde Sayım 32’ye bakalım mesela

"İşte, ey günahkârlar soyu, babalarınızın yerine siz geçtiniz ve RAB'bin İsrail'e daha çok öfkelenmesine neden oluyorsunuz. Eğer O'nun ardınca yürümekten vazgeçerseniz, bütün bu halkı yine çölde bırakacak; siz de bu halkın yok olmasına neden olacaksınız."
-Çölde Sayım 32:14-15

Orada bulunan halk atalarının günahını taklit etmektedir ve Tanrı onları bu ayette uyarır. Peki şimdi diğer olasılıkları da düşünelim. Ya kişi atalarının günahlarını taklit etmez ve doğruluk yolunda ilerlerse? O da bu yargıya maruz mu kalacak? Tabii ki de hayır. Tam bu noktada aynı olayla ilgili olan diğer ayetlere bakmalıyız:

"Ne babalar çocuklarının günahından ötürü öldürülecek, ne de çocuklar babalarının. Herkes kendi günahı için öldürülecek"
-Yasa'nın Tekrarı 24:16

Bir ayete daha bakalım:

"Ölecek olan günah işleyen kişidir. Oğul babasının suçundan sorumlu tutulamaz, baba da oğlunun suçundan sorumlu tutulamaz. Doğru kişi doğruluğunun, kötü kişi kötülüğünün karşılığını alacaktır."
-Hezekiel 18:20

Bu ayetleri de göz önünde bulundurduğumuzda ulaşacağımız sonuç çok net olacak! Günahkar soydan çıkmazsan Tanrı tüm soy ile birlikte senden de hesap soracak ve “Atalarımdan böyle gördüm” deme şansın olmayacak ama o günahı sen terk eder ve atalarını dinlemezsen bu senin onlarla birlikte anılmamanı sağlayacak.

Günümüzde ise insanlar işledikleri günahları aklamak için atalarını göstermeye devam etmektedirler. Bir adam karısını döverken bile “Bizde böyledir” diyebiliyorsa On Emir’in içerisindeki bu ayet(Çıkış 20:5) tam olarak olması gerektiği yerdedir çünkü Tanrı geleceği de öngördü. Tanrı, insanların bu doğalarını çok iyi tanıdığı için tam olarak buna göre bir Yasa verdi.