Yuhanna 3:2

geceleyin ona gelip, “Rabbi, senin Tanrı tarafından gönderilmiş bir öğretmen olduğunu biliyoruz, çünkü Tanrı onun yanında olmadıkça hiç kimse senin yaptığın bu belirtileri yapamaz” dedi. 

3:2

"ona gelip" Kutsal Kitap Nikodim'in İsa'ya neden geldiği konusunda sessizdir, bu da ya bunu kendi başımıza bulabileceğimiz ya da gerçekten önemli olmadığı anlamına gelir. Bu örnekte, Kutsal Kitap bize Nikodim'in İsa'ya gelmesinin akla yatkın bazı nedenlerini anlamamıza yetecek kadar bilgi verir.

İlk olarak, aynı dönemde Vaftizci Yahya'nın da Yeruşalim'e bir günlük mesafeden daha uzak olmayan “Ürdün'ün ötesindeki Beytanya'da” aktif olarak hizmet ettiği bilgisini hatırlamalıyız. Yahya, Tanrı'nın Krallığının çok yakın olduğunu ve Mesih'in zaten aralarında olduğunu öğretiyordu (Matta 3:2; Yuhanna 1:26) ve "bütün Yahudiye halkı ve Yeruşalimliler'in hepsi ona geliyordu" (Markos 1:5). Bu, çok sayıda insanın Yahya tarafından teşvik edildiği ve bölgenin Mesih ve Mesihsel Krallık hakkında konuşmalarla çalkalandığı anlamına geliyordu. Yahya'nın insanlar üzerinde yarattığı etki, Yeruşalim'deki Yahudi yöneticilerin onu sorgulamaları için bazı Ferisileri göndermelerine yetmişti (Yuhanna 1:24) ve Nikodim de ya onlardan biriydi ya da getirdikleri rapordan haberdardı.

Nikodim, Krallığın yakın olduğu ve Mesih'in insanların arasında olduğu öğretisiyle zaten heyecanlanmış olacağından, Yeruşalim'e bir öğretmen olarak ilk gelişinden itibaren güçlü bir şekilde öğreten, mucizeler yapan ve hatta para masalarını devirerek ve hayvanlarını kovarak Tapınak yetkililerine meydan okuyan bu yeni genç rabbiye karşı özellikle hassas olmalıydı. Nikodim İsa'nın bir “öğretmen” olduğu ve “Tanrı tarafından gönderilmiş” olduğu sonucuna varmıştır. Bu nedenle, İsa'ya gelmesinin en azından bir nedeni onun öğretileri ve inanışı hakkında daha fazla bilgi edinmekmiş gibi görünüyor. Tabii ki, o sırada Nikodim İsa'nın Mesih olduğuna inanmıyordu. Nikodim hâlâ Ferisilerin geleneklerine ve inançlarına bağlıydı; İsa'ya kurtulmak için gelmiyordu. Birinin Tanrı tarafından gönderilmiş bir öğretmen olduğuna inanmakla, onun Mesih olduğuna inanmak arasında büyük bir fark vardır.

Belki de Nikodim'in İsa'ya gelmesinin daha güçlü bir nedeni, Yahya'nın Krallığın yakın olduğuna dair öğretisine inanması ve dolayısıyla da Mesih'in insanların arasında bir yerde olduğuna inanması olabilir. Bu, yakın gelecekte bir tür isyan ya da devrim olacağını düşündüğü anlamına da gelir. Mesih'in zamanındaki Yahudiler, Mesihsel Krallığın yeryüzündeki krallıkların yerini alacağını düşünüyorlardı ancak bunun tam olarak nasıl gerçekleşeceğini düşündükleri oldukça belirsizdir.

İsa Krallığı Yahudileri birleştirerek ve Romalıları devirerek getirmeyecekti. Krallık yeryüzünde tamamen farklı bir şekilde kurulacak ve büyük ölçüde Tanrı'nın ölümden dirilttiği insanlar tarafından doldurulacaktı (bkz. Yeşaya 26:19; Hezekiel 37:9-14; Daniel 12:2). Bir kişinin Krallığın bir parçası olabilmesi Romalıları devirecek kadar güçlü olmasıyla değil, Doğruların Dirilişinin bir parçası olacak kadar dindar olmasıyla mümkün olacaktır (bkz. Yuhanna 5:29). 

"geceleyin" Nikodim tanınmamak için İsa'ya gece vakti gelmiştir.  Nikodim, Celile'den gelen bu genç Rabbi'nin düşünüldüğü bir hayal kırıklığına dönüşeceğinden emin değildir. Bu yüzden ihtiyatlı bir şekilde araştırır.

"Rabbi" Bu terim “öğretmen” anlamına gelir ve saygılı bir hitaptır. İsa'nın yaptıkları Nikodim'i etkilemişti ve İsa'nın Tanrı tarafından gönderildiğini biliyordu.

"biliyoruz" Burada Yuhanna 2:23'teki iman eden “birçok” kişiden söz edilmektedir. Nikodim'in akranları olan din önderleri kastedilmemektedir, çünkü onlar İsa'nın Tanrı tarafından gönderildiğine inanmıyorlardı ve onun sahte bir peygamber olduğunu düşünüyorlardı.

"Tanrı tarafından gönderilmiş" Grekçe apo edatı (#575 ἀπό) bu bağlamda basitçe “-den -dan” anlamına gelmektedir. İsa Mesih Tanrı'dan gelen bir öğretmendi. Tanrı tıpkı melekleri ya da peygamberleri gönderdiği gibi onu da göndermişti. Bazı insanlar bu ayetle Üçlü Birlik'i ya da Mesih'in önceden varoluşunu desteklemeye çalışmışlardır, ancak bu ayet bu anlama gelmek zorunda değildir. Aslında Nikodim'in “Rabbi, senin ‘Tanrı'dan gönderilmiş’ bir öğretmen olduğunu biliyoruz” diyerek söze başlaması, ayetin hiçbir şekilde enkarnasyon ya da Üçlü Birlik'ten söz etmediğini gösterir. Ne Nikodim ne de ifadesinde bahsettiği “biz”, Üçlü Birlik ya da enkarnasyon hakkında herhangi bir bilgisi olmayan kişilerdi. Nikodim ve kendisini de dahil ettiği "biz" ifadesindeki kişiler tam olarak Nikodim'in söylediklerine inanıyordu: İsa'nın Tanrı'dan gelen bir öğretmen olduğuna, yani sahte bir peygamber olmadığına.