Alfa ve Omega

Alfa ve Omega, birinci ve sonuncu, başlangıç ve son Ben'im.

-Vahiy 22:13

 

Tesliscilerin İddiası


Teslisciler İsa'nın kendisini Yahve(Tanrı) olarak tanıttığını iddia ederler çünkü Yahve, Yeşaya Kitabında "İlk ve Son" olarak tanımlanır ve İsa da kendisini "İlk ve Son" olarak tanımlar.

 

İddiaya Karşın Gerçekler


Kutsal Kitap gerçeği, diriltilmiş İsa'nın ilk ve son olduğunu söyler çünkü o, Tanrı'nın yeni yaratılışının başladığı yerdeki sözüdür.

 

İddiayla İlgili Bazı Problemler


1) Tutarsız Akıl Yürütme


Yahve'nin Kendisini Peygamber Yeşaya aracılığıyla İlk ve Son olarak tanımladığını görüyoruz:

RAB, İsrail'in Kralı ve Kurtarıcısı,Her Şeye Egemen RAB diyor ki, İlk ve son benim, Benden başka Tanrı yoktur.

-Yeşaya 44:6

 

Ey Yakup soyu, çağırdığım İsrail, beni dinle: Ben O'yum; ilk Ben'im, son da Ben'im.

-Yeşaya 48:12

 

Teslisciler genelde bu ayetlere bakıyorlar ve şöyle düşünüyorlar: 

"Yahve'nin kendisi 'ilk ve son benim' diyorsa ve İsa da 'ilk ve son benim' diyorsa bu durumda İsa da Yahve olmalıdır herhalde."

Buradaki sorun, Baba'nın ve Oğul'un aynı kişi olduğunu varsayarak aynı zamanda kendi doktrinleri ile çeliştiklerinin farkında olmamalarıdır. Üçlü Birlik doktrinine göre İsa, Baba değildir ve İsa, üçleme Tanrı değildir(bunu söylemek İsa'nın üç kişide bir olduğunu söylemek olurdu). Peki bu durumda Yeşaya 44:6 ve 48:12'de konuşan kişi KİMDİR? Eğer teslisciler bu kişi Üçleme Tanrı diyorsa o halde İsa değildir çünkü kendi doktrinlerine göre İsa, üçleme Tanrı değildir. Eğer teslisciler konuşan kişi Baba derlerse o halde İsa değildir çünkü kendi doktrinlerine göre Baba, İsa değildir. Eğer teslisciler konuşan kişi İsa derlerse o halde üçleme Tanrı değildir çünkü kendi doktrinlerine göre İsa, üçleme Tanrı değildir. Nasıl bakarsanız bakın iddialarının hiçbir mantıklı açıklaması yok ve tutarsız bir şekilde kendileriyle çelişiyorlar. 

 

2) Yeşaya 44:24


Yeşaya 44:6'da konuşan kişinin kim olduğuna karar verdiniz mi? Peki bu kişi Yeşaya 44:24'de konuşan kişi ile aynı kişi mi?

 

Sizi kurtaran, Size rahimde biçim veren RAB diyor ki, "Her şeyi yaratan, Gökleri yalnız başına geren, Yeryüzünü tek başına seren... RAB benim."

-Yeşaya 44:24

 

Teslisciler burada konuşanın Üçlü Birlik Tanrılarının tüm kişileri olduğu konusunda ısrar etmelidirler, yoksa kendi doktrinlerini çürüteceklerdir. Ancak yine kendi doktrinlerine göre üçleme Tanrı İsa değildir, İsa da üçleme Tanrı değildir. Dolayısıyla 24.ayette konuşan kişi, kendi öğretilerine göre İsa olmadığı için 6.ayette konuşan kişi de İsa değildir.

 

3) "İlk ve Son" & "Alfa ve Omega" & "Başlangıç ve Son"


Vahiy kitabındaki bu üç ifadenin detaylıca incelenmesi, üçünün de aynı anlamları aktarmayı amaçladığını ve açıkça aynı anlamlara geldiğini göstermektedir.

 

Var olan, var olmuş ve gelecek olan, Her Şeye Gücü Yeten Rab Tanrı, Alfa ve Omega Ben'im” diyor.

-Vahiy 1:8

 

Şöyle dedi: “Korkma! İlk ve son Ben'im.

-Vahiy 1:17

 

İzmir'deki kilisenin meleğine yaz. Ölmüş ve yaşama dönmüş, ilk ve son olan şöyle diyor:

-Vahiy 2:8

 

Alfa ve Omega, başlangıç ve son Ben'im.

-Vahiy 21:6

 

Alfa ve Omega, birinci ve sonuncu, başlangıç ve son Ben'im.

-Vahiy 22:13

 

Her nasılsa tüm bu Vahiy kitabı içerisindeki çok önemli bir ayet Teslisciler tarafından görmezden gelinir, varlığı yok sayılır:

 

Laodikya'daki kilisenin meleğine yaz. Amin, sadık ve gerçek tanık, Tanrı yaratılışının başlangıcı şöyle diyor:

-Vahiy 3:14

 

Vahiy 3:14, bu yazıda konuşacağımız önemli bir ayettir.

 

4) İlk ve Son Ölmüştü: Yahve Ölmüş müydü?


Teslisciler için en büyük aşılamaz sorunlardan birisi de Kutsal Kitabın, İlk ve Son'un öldüğünü söylemesidir. Vahiy 1:17'de İsa'nın ne söylediğine bakın:

 

Korkma! İlk ve son Ben'im. Diri Olan Ben'im. Ölmüştüm, ama işte sonsuzluklar boyunca diriyim. Ölümün ve ölüler diyarının anahtarları bendedir.

-Vahiy 1:17-18

 

İsa, ölümün ve Hades'in (Ölüler diyarı) anahtarlarına sahip. Kutsal Kitaptan bildiğimiz gibi Tanrı ölülerin değil, yaşayanların Tanrısıdır. Ancak İsa, ölülerin ve yaşayanların Rabbi(Efendisi)'dir çünkü ölümü yenmiştir ve ölümü fethetti.


Eğer bu ayetteki "İlk ve son" sıfatı Yahve'ye aitse bu, Yahve ölmüştü anlamına gelir ancak Kutsal Kitap bize bunun imkansız olduğunu söylüyor. Yahve, özünde ölümsüzdür (1Tim 6:16 ayetini okuyup 2Kor 13:4 ile karşılaştırın). Ölümsüz olmanız demek, ölemeyeceğiniz ve ölmüş olamayacağınız anlamına gelir. Bu kısmı, anlamamakta ısrar eden teslisciler için biraz daha açıklayacağım. Eğer öldüyseniz ve ölmüşseniz bu, ölümlü olduğunuz için ölü olduğunuz anlamına gelir ve ölümsüz değilsinizdir. Ancak Yahve ölümsüzdür. Vahiy 1:17'deki "ilk ve son" ölmüştü. Tesliscilerin bir iddiada bulunurken bunun sonuçlarını nasıl da hiç düşünüp hesap etmediklerini görüyor musunuz?


Teslis inancına göre İsa'nın Tanrı ve insan doğası vardır ve tesliscilerin işlerine geldiği yerde İsa; Tanrısal doğası ile, işlerine gelmediği yerde ise insan doğası ile konuşur. Bu ayetteki iddialarının imkansızlığı, "İsa Tanrısal doğasına göre mi yoksa insan doğasına göre mi konuşuyor?" sorusunun yanıtında gizlidir. Onun "ilk ve son" olduğunu söyleyerek Yahve olduğunu iddia etmeleri için burada Tanrısal doğasına göre konuştuğunu söylemek zorundalar. Ancak İsa, Tanrısal doğasına göre konuşurken aynı zamanda öncesinde ölmüş olduğunu söyler ve bu, teslisciler için bir ikilem yaratır. Bu büyük çelişkiden çıkmak için bazı çok bilmiş teslisciler, İsa'nın sadece "Ölmüştüm" dediği kelimeyi söylerken insan doğası ile konuştuğunu ancak diğer sözleri söylerken Tanrısal doğası ile konuştuğunu iddia edecek kadar ileri gideceklerdir. Peki bunu neye dayanarak söylüyorlar biliyor musunuz? Hiçbir şeye! Tam bu noktada çeşitli teoriler üretebilirler ancak Kutsal Kitabın sizin sevimli teorilerinizle işi yoktur.

 

5) Teslisciler için daha büyük sorunlar


Tesliscilerin, Vahiy kitabında kafalarına göre bu iddialarda bulunurken cevaplamak zorunda oldukları büyük bir soru var ama bunu cevaplamıyorlar. Vahiy 1:1'de, Tanrı'nın bu Vahiy'i İsa'ya verdiğini ve onun da bu Vahiy'i meleği aracılığıyla Yuhanna'ya ilettiğini okuyoruz. Bu durumda Yuhanna ile iletişime geçen kişi kimdir?

 

İsa Mesih'in vahyidir. Tanrı yakın zamanda olması gereken olayları kullarına göstermesi için O'na bu vahyi verdi. O da gönderdiği meleği aracılığıyla bunu kulu Yuhanna'ya iletti.

-Vahiy 1:1

 

Daha sonra:

 

Rab'bin gününde Ruh'un etkisinde kalarak arkamda borazan sesine benzer yüksek bir ses işittim. Ses, “Gördüklerini kitaba yaz ve yedi kiliseye, yani Efes, İzmir, Bergama, Tiyatira, Sart, Filadelfya ve Laodikya'ya gönder” dedi. Bana sesleneni görmek için arkama döndüm. Döndüğümde yedi altın kandillik ve bunların ortasında, giysileri ayağına kadar uzanan, göğsüne altın kuşak sarınmış, insanoğluna benzer birini gördüm. Başı, saçı ak yapağı gibi beyaz, kar gibi bembeyazdı. Gözleri alev alev yanan ateşti sanki. Ayakları, ocakta kor haline gelmiş parlak tunca benziyordu. Sesi, gürül gürül akan suların sesi gibiydi. Sağ elinde yedi yıldız vardı. Ağzından iki ağızlı keskin bir kılıç uzanıyordu. Yüzü bütün gücüyle parlayan güneş gibiydi. O'nu görünce, ölü gibi ayaklarının dibine yığıldım. O ise sağ elini üzerime koyup şöyle dedi: “Korkma! İlk ve son Ben'im. Diri Olan Ben'im. Ölmüştüm, ama işte sonsuzluklar boyunca diriyim. Ölümün ve ölüler diyarının anahtarları bendedir.

-Vahiy 1:10-18

 

Açık bir şekilde burada Yuhanna ile iletişim kuran kişi İsa'dır. Ama Vahiy'in İsa'nın meleği aracılığı ile iletileceğini okumuştuk. O halde İsa neden Yuhanna ile konuşuyor? Yoksa söz konusu melek, İsa mı? İsa'nın Yuhanna'ya yedi kilisenin her bir meleğine yazmasını söylediğini hatırlayalım. Peki Yuhanna'nın yazdığı melek kim? Bu bağlamda "melek" ne anlama geliyor? Yuhanna'nın, bu yedi kilisenin her bir meleğine nasıl yazdığını anladığımızda aynı melek konseptini, İsa'ya ve Tanrı'nın İsa'ya verdiği Vahiy'e uygulamamız gerekecek.


Eğer aşağıdaki iki pasajda konuşmacının kim olduğunu takip ederseniz Teslisciler için ne kadar büyük bir sorunun da ortaya çıkacağını görebilirsiniz:

 

Sonra tahttan bir ses yükseldi: “Ey Tanrımız'ın bütün kulları! Küçük büyük, O'ndan korkan hepiniz, O'nu övün!” Ardından büyük bir kalabalığın, gürül gürül akan suların, güçlü gök gürlemelerinin sesine benzer sesler işittim.“Haleluya!” diyorlardı. “Çünkü Her Şeye Gücü Yeten Rab Tanrımız Egemenlik sürüyor. Sevinelim, coşalım! O'nu yüceltelim! Çünkü Kuzu'nun düğünü başlıyor, Gelini hazırlandı. Giymesi için ona temiz ve parlak İnce keten giysiler verildi.” İnce keten kutsalların adil işlerini simgeler. Sonra melek bana, “Yaz!” dedi. “Ne mutlu Kuzu'nun düğün şölenine çağrılmış olanlara!” Ardından ekledi: “Bunlar gerçek sözlerdir, Tanrı'nın sözleridir.” Ona tapınmak üzere ayaklarına kapandım. Ama o, “Sakın yapma!” dedi. “Ben de senin ve İsa'ya tanıklığını sürdüren kardeşlerin gibi bir Tanrı kuluyum. Tanrı'ya tap! Çünkü İsa'ya tanıklık, peygamberlik ruhunun özüdür.”

-Vahiy 19:5-10

 

Ve aynı şeyin Vahiy 22'de de gerçekleştiğini görüyoruz. Konuşmacının kim olduğunu takip edelim:

 

Bunları işiten ve gören ben Yuhanna'yım. İşitip gördüğümde bunları bana gösteren meleğe tapmak için ayaklarına kapandım. Ama o bana, “Sakın yapma!” dedi, “Ben senin, peygamber kardeşlerin ve bu kitabın sözlerine uyanlar gibi bir Tanrı kuluyum. Tanrı'ya tap!” Sonra bana, “Bu kitabın peygamberlik sözlerini mühürleme” dedi, “Çünkü beklenen zaman yakındır. Kötülük yapan, yine kötülük yapsın. Kirli olan, kirli işlerini sürdürsün. Doğru olan, yine doğruyu yapsın. Kutsal olan kutsal kalsın.” “İşte tez geliyorum! Vereceğim ödüller yanımdadır. Herkese yaptığının karşılığını vereceğim. Alfa ve Omega, birinci ve sonuncu, başlangıç ve son Ben'im.

-Vahiy 22:8-13

 

Kendisi için konuşuyor değil mi? Bununla da kalmayıp, özellikle son iki ayeti dikkatlice karşılaştırın:

 

Bunları işiten ve gören ben Yuhanna'yım. İşitip gördüğümde bunları bana gösteren meleğe tapmak için ayaklarına kapandım.

-Vahiy 22:8

 

Ben İsa, kiliselerle ilgili bu tanıklığı sizlere iletsin diye meleğimi gönderdim. Davut'un kökü ve soyu Ben'im, parlak sabah yıldızı Ben'im.”

-Vahiy 22:16

 

Bunlara tanıklık eden, “Evet, tez geliyorum!” diyor. Amin! Gel, ya Efendi İsa!

-Vahiy 22:20

 

1.bölümde Yuhanna ile kimin iletişime geçtiğini hatırlayın ve şunu sorun: Yuhanna'ya bunları tanıklık eden kimdir?

 

Gerçeklerin Analizi


1) Bu Ünvanların Amacı ve Anlamı nedir?


Kullanılan üç adet ünvan olduğunu görüyoruz; (1) ilk ve son, (2) başlangıç ve son, (3) Alfa ve Omega. Tesliscilerin iddiasında genellikle eksik olan şey, bu başlıkların ne anlama geldiğini göstermeye yönelik herhangi bir girişimin olmayışıdır. Bu üçünün Yahve'nin birer unvanı olarak kabul eder ve bu unvanların ne anlama geldiği konusunda daha fazla düşünmezler. Ancak bize bu kavramların ne anlama geldiğini söyleyen Kutsal Kitaba dayalı kanıtlar vardır ve kanıtlar tam orada, aynı bağlamdadır:

 

Ey Yakup soyu, çağırdığım İsrail, beni dinle: Ben O'yum; ilk Ben'im, son da Ben'im. Yeryüzünün temelini elimle attım, Gökleri sağ elim gerdi. Onları çağırdığımda birlikte önümde dikilirler.

-Yeşaya 48:12-13

 

RAB, İsrail'in Kralı ve Kurtarıcısı, Her Şeye Egemen RAB diyor ki, İlk ve son benim, Benden başka Tanrı yoktur. Sizi kurtaran, Size rahimde biçim veren RAB diyor ki, "Her şeyi yaratan, Gökleri yalnız başına geren, Yeryüzünü tek başına seren... RAB benim."

-Yeşaya 44:6-24

 

Bu pasajlar bize başlıkların, her şeyin Yaratıcısı olarak Tanrı'ya atıfta bulunduğunu söyler. O, yaratılışın başladığı ve bittiği yerdir. Aşağıdaki ayetin, bu başlığın anlamını nasıl açıkladığına da dikkat edin:

 

Bunları yapıp gerçekleştiren, Kuşakları başlangıçtan beri çağıran kim? Ben RAB, ilkim; sonuncularla da yine Ben olacağım.

-Yeşaya 41:4

 

2) Yaratılış 3:14 - Tanrı'nın Yaratılışının Başlangıcı


İsa Yuhanna'ya dedi ki: "Laodikya'daki kilisenin meleğine yaz. Amin, sadık ve gerçek tanık, Tanrı yaratılışının başlangıcı şöyle diyor" ... Bir kez daha, "başlangıç" kelimesini, "başlangıç ve son" ifadesinde de bulduğumuz gibi, İsa'ya olan bir göndermede buluyoruz. Bu, bu başlıkların bir yaratılıştan bahsettiğini kesin bir şekilde gösterir.

 

3) Koloseliler 1:18


Pavlus'un Koloseliler 1:18'de dediğine dikkat edin ve bunu Vahiy 1:17-18 ve 3:14 ile karşılaştırın:

 

Her şey O'nda yaratıldı. ...Bedenin, yani kilisenin başı O'dur. Her şeyde ilk yeri alsın diye başlangıç olan ve ölüler arasından ilk doğan O'dur.

-Koloseliler 1:16-18

 

"Laodikya'daki kilisenin meleğine yaz. Amin, sadık ve gerçek tanık, Tanrı yaratılışının başlangıcı şöyle diyor"

-Vahiy 3:14

 

Bütün yaratılışın ilk doğanı O'dur. Bedenin, yani kilisenin başı O'dur. Her şeyde ilk yeri alsın diye başlangıç olan ve ölüler arasından ilk doğan O'dur.

-Koloseliler 1:15-18

 

Korkma! İlk ve son Ben'im. Diri Olan Ben'im. Ölmüştüm, ama işte sonsuzluklar boyunca diriyim. Ölümün ve ölüler diyarının anahtarları bendedir.

-Vahiy 1:17-18

 

Koloseliler 1:16-18'de Pavlus, Tanrı'nın gökte ve yeryüzündeki tüm yetkiyi kendisine verdiği dirilmiş Oğul'da her şeyi nasıl yeniden yarattığını açıklar. Bu yüzden ayette "Her şeyde ilk yeri alsın" deniyor. Pavlus'un daha sonra, Tanrı'nın tüm doluluğunun Mesih'te bulunduğunu söylemesinin nedeni de budur. Bu, İsa ölümden dirilip yüceltildiğinde meydana geldi. Dirilen oğul, zaman ve rütbe bakımından her şeyde birincidir, çünkü o ölüler arasından ilk doğandır ve Tanrı, dirilen oğula gökte ve yeryüzündeki tüm yetkiyi vermiştir. (Eski Ahit'ten ilk oğul olmanın önemini hatırlayacaksınız).


(Not: Tanrı'nın bütün doluluğu ile dolma ifadesi Efeslilerde bizim için de bir duada kullanılır yani bu Tanrı olmak demek değildir)

 

4) Yeni Yaratılışın Başlangıcı


Vahiy kitabının son bölümü bizi yenilenmiş göksel bir yeryüzüne götürür. İsa ölümden ilk doğan olduğu için de o, yeni yaratılışın ilk meyvesidir.

 

Tahtta oturan, “İşte her şeyi yeniliyorum” dedi. Sonra, “Yaz!” diye ekledi, “Çünkü bu sözler güvenilir ve gerçektir.” Bana, “Tamam!” dedi, “Alfa ve Omega, başlangıç ve son Ben'im. Susayana yaşam suyunun pınarından karşılıksız su vereceğim.

-Vahiy 21

 

Vahiy 3:14'ün Tanrı'nın yeni yaratılışına atıfta bulunduğu oldukça açıktır ve İsa, bu yeni yaratılışın başlangıcıdır çünkü o, ölümden ilk doğandır. İsa Mesih, yeni yaratılışın başladığı YERDİR ve bu yüzden bizler O'nda, yani dirilmiş Mesih'te yeni yaratıklarız.

 

Bir kimse Mesih'teyse, yeni yaratıktır; eski şeyler geçmiş, her şey yeni olmuştur.

-2. Korintliler 5:17

 

Korkma! İlk ve son Ben'im. Diri Olan Ben'im. Ölmüştüm, ama işte sonsuzluklar boyunca diriyim. Ölümün ve ölüler diyarının anahtarları bendedir.

-Vahiy 1:17-18

 

İzmir'deki kilisenin meleğine yaz. Ölmüş ve yaşama dönmüş, ilk ve son olan şöyle diyor:

-Vahiy 2:8

 

5) Tanrı Sözü Aracılığıyla Yaratır


Genesis yaratılışı nerede başladı? Tanrı'nın Sözü ile başladı. Tanrı'nın Sözü, tüm yaratılışın BAŞLADIĞI yerdi. Şimdi Tanrı'nın Sözü etleşti yani aklındaki tasarısı İsa'da beden buldu; İsa, Tanrı'nın Sözünün somutlaşmış halidir. Ve böylece Tanrı, Sözü(logos) olan İsa'nın aracılığıyla yeni yaratılışı yaratır. Her şey O'nda yeniden yaratılır; Baba Tanrı her şeyi onda yeniden yaratır.


Not: "Genesis yaratılışı" ile ifade ettiğimiz şey Yaratılış kitabında bahsedilen yeryüzünün ve göklerin yaratılışıdır. Yeni yaratılış kavramı, Genesis yaratılışı ile karıştırılmamalıdır.

 

Kana batırılmış bir kaftan giymişti. Tanrı'nın Sözü adıyla anılır.

-Vahiy 19:13

 

Her şey Tanrı'nın sözüyle başladı (Yeş 55:11) ve her şey Tanrı'nın sözü ile biter. Tanrı, sözü aracılığı ile yargılayacak (Elç 17:31, İbr 4:12-13). Genesis yaratılışının sonu, yeni yaratılışın başlangıcı olacak (Vahiy 20:11 - 21:1). İlk ve son, başlangıç ve son, Alfa ve Omega ifadelerinin anlamı ve amacı budur.

 

Sonuç


Tesliscilerin iddiası kendi doktrinleri içerisinde bile en ufak bir mantık barındırmaz çünkü tesliscilerin kendileri, doktrinlerinin tanımının üçlü birliğin şahıslarının karıştırılmaması konusunda çok ısrarcı olmasına karşın bunu kendileri yapıyorlar. İlk ve son ölmüştü ve sadece yaratılışmış birisi ölmüş olabilir. Yahve ölümsüzdür yani o, ölmüş olamaz. Bu benim kendi fikrim değil, Kutsal Kitabın söylediği şeydir. Bu nedenle İsa'yı Yahve olarak tanımlamak nereden bakarsanız bakın imkansızdır (kendi doktrinlerinde bile).


Özetle buradaki ünvanların hem Tanrı için hem de İsa için kullanılması, ikisini de aynı kişi yapmaz.